DE OVERGANG EN SLAAPPROBLEMEN

Sjoukje KaragiaourisDe overgangPlaats een reactie

Slaapproblemen overgang

Deel dit bericht!

DE OVERGANG EN SLAAPPROBLEMEN

Huh… Slapen? Wat is dat ook alweer?!

Ik krijg vaak vrouwen in de praktijk met slaapproblemen die er echt wanhopig van worden.

Herken jíj dat ook? Wel 3 of 4 keer per nacht wakker worden door nachtzweten en/of opvliegers en daarbij tot overmaat van ramp het tussendoor inslapen ook nog wel een uur duurt? Of dat je zonder die klachten ook zo beroerd slaapt?

En dat je je daarom de volgende ochtend behoorlijk geradbraakt voelt (en er zo ook uitziet …) maar wel móet opstaan omdat je weer een drukke (werk)dag voor de boeg hebt?

En dat je door slaapgebrek niet alleen oververmoeid raakt maar ook nog andere klachten als hoofdpijn en maagklachten hebt gekregen? En … Help, wat is er nog meer mogelijk dan?!

… dat je stofwisseling door slaapgebrek in de hobbel komt waardoor diabetes kan ontstaan

… dat je dan meer kans maakt op een hoge bloeddruk en hartaandoeningen

… dat je nog meer stresshormonen aanmaakt en je afweerfunctie steeds slechter wordt

… dat je meer trek krijgt, dus grote kans dat je dikker wordt

… dat je gewoon écht niet meer te genieten bent voor je omgeving … laat staan voor je partner en/of kinderen

… dat je er gewoon steeds meer slechter uit gaat zien? Tsja … dat kan er ook nog wel bij!

En …  ga zo maar door … HELP!

Een leuke recencie m.b.t. slaapproblematiek kreeg ik van deze vrouw, 43 jaar:

“Wat ben ik blij dat ik bij jou ben geweest! Ik las op je Facebook een recensie van een mevrouw die in de overgang zat en al maanden slecht sliep. Ik slaap zelf ook al zeker twee jaar heel slecht, val wel snel in slaap maar na twee uren was ik weer klaar wakker en moest dan maar zien de ellenlange nachten door te komen. Ik heb (nog) geen opvliegers dus kon me eigenlijk niet voorstellen dat ik al in de overgang zou zitten. Het gesprek was voor mij zeer verhelderend en ook zijn er gevoelige punten opgepakt. Ik heb korreltjes van je meegekregen waar ik maar 2 korreltjes in de hele week van heb ingenomen en ik moet je zeggen dat ik mezelf de eerste dagen even best rot heb gevoeld en dat zelfs het slapen nog even slechter was. Ook kwam er best wel ‘oud zeer’ naar boven en was ik gauw huilerig wat ik anders nooit ben. Je had mij verteld dat dat zou kunnen gebeuren en we hebben daar  even contact over gehad. Maar de derde dag heb ik geslapen als een blok! Ik werd wakker en had het gevoel de hele wereld weer aan te kunnen. Ik heb zo’n 3 weken de korrels 2 keer per week gehad en nu na een paar maanden neem ik maar eens in de 3 maanden zo ongeveer een korreltje in. Wat slaap ik nu heerlijk en wat voel ik mij toppie, was ik maar eerder naar je gegaan!”

 En wat kun je zelf doen? Een paar tips:

Houd regelmatige bedtijdroutines aan – drink voor het slapen een kopje (kamille)kruidenthee en probeer iedere dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan

Beweging – een halfuurtje bewegen maar niet vlak voor het slapen (werkt weer stimulerend en vertraagt de productie van melatonine (hormoon dat helpt om te slapen)

Geen stimulerende middelen voor het slapen – dus geen chocola, koffie, (fris)drank, zwarte thee

Dim fel licht voor het slapen – dimmers in woon- en badkamer

To Do lijstje – tenminste een uur voor het slapen even opschrijven wat je de volgende dag allemaal moet/wilt doen: stopt ‘s nachts het gepieker in je hoofd

Rustgevende en koele slaapkamer – een rustige, donkere, koele slaapkamer geven je hersenen het signaal om te ontspannen en zorg voor een goed bed en matras

Een lekker bad – een warm, niet te heet bad met een lekkere etherische olie (bijvoorbeeld lavendel, kamille, marjolein of bergamot) helpt lekker te ontspannen (en sprenkel bijvoorbeeld ook wat lavendelolie op je kussen)

Seks – kan helpen om spanning te laten verdwijnen en sneller in slaap te vallen

Snurkende partner – jij zelf oordopjes in doen; zorg dat hij/zij in een andere houding ligt of naar een andere kamer verhuist of laat je partner een neusstrip of andere middelen gebruiken

Slaapmutsje – klinkt leuk en lekker en helpt mogelijk om in slaap te vallen maar je wordt er in de nacht weer wakker van. Door alcohol kan de bloedsuikerspiegel verlagen en komt er adrenaline vrij … en word je weer wakker. Ook plas je meer door alcohol vanwege het vocht afdrijvend effect, bovendien krijg je dorst waar je ook weer wakker van wordt

Mindset – gebruik ontspannings- en/of visualisatietechnieken om je gedachten te trainen: ga in gedachten naar een prachtige plek (denk bijvoorbeeld aan een prachtig strand of een andere mooie omgeving, gebruik daarin al je zintuigen: hoor, voel, ruik al het moois en doe dat elke avond en je zult ervaren dat je beter gaat slapen

Magnesium – magnesium werkt spierontspannend (bijv. bij kramp in je kuiten)

Heb je mijn GRATIS E-book al gelezen? Je kunt het e-book downloaden door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

 

 

 

Deel dit bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.